Telefoongesprekken opnemen

gaat in sommige gevallen steeds eenvoudiger maar kan soms ook erg complex zijn. Producten zoals die van VoiceBird zorgen ervoor dat u snel en eenvoudig een telefoongesprek kan opnemen van uw mobiele telefoon. Een telefoongesprek opnemen van een vaste telefoonlijn gaat ook redelijk eenvoudig. Een kleine call recorder zoals bijvoorbeeld de Call Recorder Pico van Vidicode kunt u eenvoudig aansluiten op een analoge telefoonlijn en zo al uw belangrijke telefoongesprekken opnemen om ze later nog eens te kunnen beluisteren of om het gesprek door te sturen.

Telefoongesprek opnemen

Bovengenoemde producten zijn echt bedoeld voor kleine organisaties of voor privé gebruik. Middelgrote en grote organisaties stellen andere eisen aan hun telefoonopname apparatuur maar de basis kan wel hetzelfde zijn. Zo kan er telefoonopname apparatuur ingezet worden op de telefoonlijn(en) die een organisatie gebruikt, of het nu analoge-, ISDN- of VoIP lijnen zijn. Er is echter ook een mogelijkheid om op de interne lijnen op te nemen. Het voordeel is dan, dat ook alle interne telefoongesprekken opgenomen kunnen worden. De mooiste maar ook meest complexe manier van opnemen is een integratie met de telefooncentrale. Wij noemen dit een actieve integratie. Met een actieve integratie kunnen alle gesprekken (selectief) worden opgenomen en is in de recorder ook alle informatie beschikbaar die de telefooncentrale (ook wel PBX genoemd) vrijgeeft zoals bijvoorbeeld het interne nummer (of de naam van de betreffende agent), het externe nummer, datum, tijd en de duur van het telefoongesprek.

Een expert op dit vlak kan u bijstaan met de nodige adviezen en aangeven wat de specifieke voor- en nadelen zijn van de beschikbare oplossingen. Belangrijk is dat u vantevoren inventariseert wat de behoefte is binnen uw organisatie. Welke toestellen/agenten moeten er worden opgenomen, of u alleen externe telefoongesprekken wil opnemen of ook interne gesprekken. Hoe lang wilt u deze gesprekken bewaren en wat wilt u ermee doen (gebruik u ze voor compliance redenen of om bijvoorbeeld agenten te evalueren en trainen). Ook is het handig als u aan kunt geven welk merk en type telefooncentrale u gebruik en welke merk/type telefoontoestellen er gebruikt worden.

Voordat u telefoongesprekken gaat opnemen binnen uw organisatie is het erg belangrijk dat u zich hiermee ook aan de Nederlandse wetgeving houdt en dat u de mensen (of ondernemingsraad) op de hoogte stelt van het feit dat telefoongesprekken opgenomen kunnen worden. U vindt hierover de nodige informatie op ons blog.

Uiteraard zijn wij u gaarne van dienst met advies hoe u dit het beste binnen uw organisatie kan implementeren en welke oplossing in uw specifieke geval het beste past bij uw wensen en eisen.